Dobrý zdravý den všem. Výchova ke zdraví 26.5. : 

  • Plánujeme společný sraz na úterý 16.6. od 10h v Krčském lese, přesná místa srazu můžete navrhovat ve společném chatu v Teams.
  • Nepodařilo se nám z technických důvodů společné sledování videa o změně životních hodnot následkem kouření, shlédněte ho tedy prosím samostatně zde:  https://www.youtube.com/watch?v=Gv1o0cwjN3g 
  • ÚKOL DO SEŠITU K TOMUTO VIDEU:  Napiš jak se chlapci ve videu díky tomu, že se nechal svézt na špatnou cestu a začal kouřit změnili jeho životní hodnoty.
  • Dále se zamysli nad tím, jak moc je pro tebe důležité vyhrát. Je pro tebe důležitější vyhrát, nebo jednat čestně?
  • Něco málo o dopingu zde: https://junior.rozhlas.cz/co-je-doping-8051241
  • Představte si, že se 3 roky intenzivně připravujete na Olympijské hry, olympijská medaile je pro vás to nejdůležitější, co můžete v životě získat. Během přípravy nemáte čas na rodinu, nemáte žádný čas na kamarády ani přátele, každé ráno brzo vstáváte, celé dny jen trénujete, dodržujete přísný jídelníček, nesmíte si dlouhou dobu dát ani malou lentilku. Váš spoluhráč nebo spoluzávodník se chystá úplně stejně jako vy a rozhodl se, že týden před závodem začne užívat anabolické steroidy (zakázaný doping, který však o mnoho zlepší sportovní výkon). Je to podle něj zaručená formule, která se objeví při testování v moči až po měsíci nebo i déle. Bezpochyby vám však po týdnu užívání stoupne výkonnost. Medaili se velmi přejete, obětovali jste pro ni už 3 roky života. JAK SE ZACHOVÁTE A PROČ?
  • DRUHÝ ÚKOL DO SEŠITU SOUVISÍ S TÍMTO PŘÍBĚHEM. Odpovězte prosím písemně do sešitu  na otázku: JAK BYSTE SE ZACHOVALI V DANÉ SITUACI OLYMPIJSKÉHO SPORTOVCE?

Své odpovědi a úvahy prosím posílejte emailem do úterý 2. června.

Děkuji, E. Ondříčková

 

 

VZ 19.5.  :

Dobrý den milé žákyně a milí žáci, níže naleznete shrnutí dnešní online výuky. Prosím všechny, aby mi vyplněnou tabulku odeslali mailem do neděle 24.5., abych měla čas vyhodnotit, které hodnoty v naší třídě považujeme za nejdůležitější a příště vám to sdělit.

Výchova ke zdraví 19.5.

 

ŽIVOTNÍ HODNOTY

Hodnota je mnohoznačný pojem vázaný na lidské prožívání a jednání. Obvykle to slovo spojujeme s něčím pro nás důležitým, hodnotu připisujeme předmětům, myšlenkám, činům, které mají pro člověka význam. Základy veškerých hodnot lze nalézt v náboženských normách, můžeme jim říkat i mravní nebo morální hodnoty.

Patří sem třeba láska k bližnímu, respektování rodiny, pravda, svoboda.

V určitých kulturách či společenstvích můžeme nalézat mnoho shod i rozdílností v zastávání určitých hodnot. Některé hodnoty jsou celospolečenské a jiné osobní.

Utváření a přetváření našich hodnot je celoživotní proces – během života  se proměňuje.

 

ŽIVOTNÍ HODNOTY – JAK JSOU PRO MĚ DŮLEŽITÉ:

HODNOTA velmi středně málo
zdraví      
cestování      
pořádek, uklizenost      
krása      
statečnost      
zábava      
přátelství      
čest      
pravda      
láska      
vzdělání      
rodina      
světový mír      
zdravé životní prostředí      
úspěch ve společnosti      
svoboda      
vlastní pokoj      
mobil      
rodná země      
dobré jídlo a pití      
sport      
počítač      
domácí mazlíček      
bezpečí      
vlastní blaženost      
       

 

 

Vyplněnou tabulku prosím pošlete mailem  do neděle 24.5., abych vám příští online hodinu mohla sdělit, co naše třída považuje v životě za důležité.

Příště si povíme, proč je důležité si za svými životními hodnotami pevně stát.

Děkuji a mějte hezký týden, E.O.

 

 

 

 

 

 

Ahoj milí a prímoví žáci 6.V, kdo nezvládl online, udělejte si prosím do sešitu základní zápis + vypočítejte si svůj BMI index podle návodu a www.stránek níže:

Výchova ke zdarví  12.5. :

BMI index = z anglického body mass index (index tělesné hmotnosti nebo hmoty)

  • je jednoduchým  ukazatelem  podváhy/ normální zdravé tělesné hmotnosti/ nadváh či obazity.

BMI vypočítáme:    tělesná hmotnost v (kg) / výška * výška (m)

  • váha (v kilogramech) děleno výška (v metrech) na druhou

Pozor – rozmezí výsledků se liší u žen, mužů, sportovců, dětí apod., takže pokud si chcete vypočítat a zjistit výsledek, najděte si výpočet pro kategorii DĚTÍ! Např. zde: www.childrenbmi.com , kde zadáte svůj věk, váhu a výšku a dozvíte se výsledek.

Jednodušší rovnicí pro zjištění jestli jsme „tak akorát“ nám v dospělosti poslouží:

Výška v cm – 110 = přibližná váha

Vám to bude vycházet spíše že výška je vyšší i po odečtení 110  než váha – jste hodně maldé slečny či kluci J.

Všichni víme, že s colovými nápoji to nesmíme přehánět (nejlépe nepít je vůbec) především kvůli obsahu kofeinu, který krátkodobě zvyšuje krevní tlak, hladinu adrenalinu a cukru v krvi a srdci ve vývoji a růstu tento „umělý“ zásah škodí. I pro dospělé lidi není dobré dodávat tělu kofeinu moc, protože zvyšuje také produkci žaludečních kyselin a při nadměrném užívání může naleptat žaludeční stěnu, způsobit vředy. Také se na něm tělo může stát závislé a bez jeho dodání do organismu už se nebude chtít nastartovat, budeme unavení čím dál více. V Coca cole je nezdravá kromě cukru či umělých sladidel ještě kyselina fosforečná – jejíž účinky si můžete vyzkoušet třeba ponořením vaječné skořápky přeš noc do Cocacoly 😉 , případně si účinky kys. fosforečné vyhledat (pro zájemce).

Proto je dobré si při krátkodobé únavě dát nejdříve skleničku vody s kapkou citronové šťávy a pokud je to možné si jít zdřímnout, nebo pokud si nemůžeme jít v danou chvíli lehnout, tak si zakousnout banán, máme-li při ruce lžičku medu, nebo nějakou ovocnou zdravou tyčinku, jablíčko, pomeranč či hroznový cukr. Colu tedy nevyhledáváme 😉

Zajímejte se o složení potravin – ne všechna aditiva, barviva, kypřidl, sladidla a tzv. Éčka musejí být nutně škodlivá. Za některými chemickými názvy a zkratkami se skrývají vitamíny či jiné zdravé či neškodné látky. Doporučuji:

www.ferpotravina.cz

 

Žijme zdravě, buďme zdrávi!

Pa Vaše třídní E.O.