Distanční výuka pro 9. ročník 14.10. – 23.10.2020

Dobrý den, do podzimních prázdnin si zopakujeme kapitolu vodstvo a nově se budeme věnovat krajinám a půdám v ČR.

Vodstvo – zápis

  • Hlavní evropské rozvodí
  • Úmoří Černého, Baltského a Severního moře
  • Povodí Labe, Moravy, Odry
  • Nejdelší řeka na našem území: Vltava
  • Průtok – m krychlový/s
  • Rybníky – Třeboňsko
  • Jezera – Šumava – Černé, Čertovo, Plešné, Prášilské, Laka – ledovcového původu
  • Přehradní nádrže – regulace toku(povodně), výroba energie, rekreace, zdroj pitné vody, průmysl
  • Lipno, Orlík, Slapy, Nechranice, Rozkoš…

Opakování – práce s učebnicí, atlasem:

  1. Najdi šumavská jezera
  2. Najdi největší české rybníky.
  3. Vysvětli termíny: povodí, rozvodí, ústí, pramen, průtok
  4. Na jaké řece leží největší český rybník?
  5. Kdy mají řeky v ČR největší x nejmenší průtok a proč?– učebnice str. 14 + graf str. 15
  6. Najdi velké přehradní nádrže v ČR(alespoň 6)
  7. Jak vznikají jezera?

Pracovní sešit strana 7 cvičení 1, strana 8 cvičení 2 a 3

 

NOVÉ TÉMA:

Půdy a krajiny v ČR

Otázky – písemně vypracuj do sešitu

  • Co to je půda a z čeho se skládá?
  • Jak můžeme půdu členit – rozdělovat?(atlas)
  • Kde jsou nejúrodnější oblasti v ČR?(atlas )
  • Co a kde se u nás pěstuje?(atlas)

 

 

Půdy – zápis do sešitu

 

  • Rozlišujeme půdní typy a půdní druhy
  • Nejrozšířenější půdy – kambizemě(hnědé půdy)
  • Nejúrodnější typ půd(nejvíce humusu) – černozemě – Polabská nížina, jižní Morava.
  • Podzoly – půdy ve vyšších nadmořských výškách – neúrodné
  • „červenozemě“ – Žatecko, železitá hnědá půda, pěstování chmele

 

Vegetační stupně v ČR – odpověz do sešitu

  • Učebnice str. 16 – opiš si jednotlivé stupně
  • 30% území zabírají lesy
  • Najdi v atlase na str. 12
  1. Jaký druh stromu je v ČR nejvíce zastoupen?
  2. Převažují u nás jehličnaté nebo listnaté lesy?
  3. Která část ČR je nejvíce odlesněna? Proč?

 

Pracovní sešit: strana 8 cvičení 1, strana 9 cvičení 3

 

Děkuji za spolupráci.

Mějte se hezky

Zdeněk Rom